Tants suure tähega
Julia Koneva on kaasaegse tantsukultuuri silmapaistev esindaja, kes võtab
tantsuõpetajana, koreograafina ja tantsijana aktiivselt osa Eesti
tantsumaailmas. Julia
on lõpetanud Tallinna Ülikooli koreograafia osakonna magistratuuri ning praegu
ta õpetab tantsukunsti E.T.A. tantsukoolis, Dreamstudios ning
TantsuGeenis.
Kui palju sa hetkel väljendad ennast koreograafi,
tantsija ja tantsuõpetaja rolli kaudu?
-Praegu olen
täiskohaga tantsuõpetaja ja koreograaf, tantsija rolli rakendan ma hetkel vähe.
Minu tantsijad on inimesed igas vanuses, kuid minu väljund ning käekiri on
suunatud noorele publikule. Aasta jooksul tuleb mul välja üks tantsulavastus
ning suur hulk tantsulisi lühivorme.
Miks sa otsustasid väljendada ennast kehakeele kaudu, mitte muu kunsti viisi kaudu?
-Tegelikult,
ühel hetkel meeldis mulle ka joonistada, samuti ka laulda. Kehakeele ma valisin
vist sellepärast, et joonistada ma hästi ei oska (naerab), ja laulmine jäi ka
kuidagi lihtsalt soiku.
Kehakeel oli
mulle ühel hetkel vist vajalik. Staatilisel kui ka liikuval kehal on nii mulle
kui teistele palju öelda. Kui ma ise ennast ei kuule, siis keha oskab alati
anda märku nii kitsaskohtadest kui ka jagada positiivseid ülevoolavaid
emotsioone. Samuti liikuvat keha on ilus vaadata, ükskõik mis vormis, kujul ja
väljundis.
Kas oled nõus väitega, et tantsija, sama nagu näitleja
laval, on alati mingis rollis? Isegi kui tantsija kehastab ise ennast, kas on
see roll või mitte?
- Jah, muidugi.
Kuigi alati ei pea tantsijal olema roll, need võivad olla näiteks sisemised
ülesanded, mida ta esinemise ajal täidab.
Nii palju kui mäletan,
ei ole ma kordagi pidanud mängima kedagi teist ning rollid, mida olen pidanud
esitama on mulle üldjuhul olnud orgaanilised ja tuttavad või vastupidi põnevad
ja väljakutsuvad. Paljudes projektides ja lavastusprotsessides on mul olnud
võimalus läbi ülesannete leida enda roll, arusaam ja suhtumine stseenidesse
ning lahendada lavastaja poolt seatud eesmärke ja ideid läbi oma kogemuse.
Harva olen kogenud projekte, kus roll on tekitanud ettekirjutustega
ebamugavust.
Samuti arvan, et
sõna “roll” tantsukunstis on tihti seotud kohalolekuga. Kui tantsijal on kindel
ülesanne, mida ta lahendab, siis selle kaudu saab ta ka alati leida põhjenduse
- kes ta on, kus ta on, miks ta on.
- Laval inimene ei tegutse üksi, vaid alati teeb koostööd. Minu jaoks on oluline tunda ja tunnetada neid inimesi, kellega koos tantsin, liigun, etendan. Tänu sellele, kui laval olles midagi muutub, saame me koos kohaneda.
Tantsides, kas sinu jaoks on oluline publiku
olemasolus?
- Tantsimisel ja
etendamisel on minu jaoks oluline vabaduse tunne (iseasi kui tihti ma ise
sellise olekuni jõuan). Аrvan, et publiku
olemasolu ja energia on suur mõjutegur, mis võib puudutada soojalt või ka
vastupidi viia rivist välja.
Mis eesmärgid tantsuõpetajana sa endale paned?
- Eesmärgid
aastate jooksul mingil määral muutuvad ja kasvavad. Alati olen pidanud
oluliseks, et minu õpilased väärtustaks liikumist, oskaks näha liikumist
suuremas perspektiivis ning kogeks tantsu kui liikumisekunsti. Samuti austaks
kõiki tantsustiile, tantsijaid ja õpetajaid. Pean oluliseks, et noored
tantsijad mõistaks ja kogeksid ka tantsu erinevaid väljundeid. Soovin, et
tantsija oleks nö meeskonnamängija, kuid samal mõistaks ja tunneks ta ka oma
keha liikumist, võimalusi ja piire. Minu suur eesmärk on tuua tähelepanu liikumise
ja tantsu nautimisele!
Kas tundi tulles on sul ettevalmistatud tööplaan
kaasas või sa lähtud õpilaste tujust, soovist, keha väsimusest jne?
- Iga kursuse
või grupiga on mul olemas üldistav plaan, kuhu me tahame aastaga jõuda. Seal
võivad olla esinemised, isiklik areng, loominguline kasv jne. Lähtuvalt sellest
ehitan loogilise tunni plaani ja olulised lähtepunktid, millega igas tunnis
peame tegeleda. Kuigi praktikas kogen tihti, et tundi läbi viies lähtun siiski
tantsijate vajadustest ning grupi seisundist. Aga muidugi kui on konkreetne
kuupäevaga eesmärk ees, siis ei saa lähtuda ainult inimesest, sest seatud
eesmärgini on samuti vaja välja jõuda.
- Suure rühma
puhul tahaks lähtuda samast asjast, mis indiviidi puhul, soovin märgata iga
last ja aidata tal jõuda soovitud tulemusteni. Kahjuks, praktikas olen kogenud,
et kõigini ei jõua. Vahel tundub, et tund soolo tantsijaga võib olla selle
võrra produktiivsem, kuna kogu tähelepanu on suunatud ühele inimesel
Grupitund loob
aga kogukonna ning tantsijatel on võimalus ka üksteise pealt õppida ning
märgata nüansse. Soolo tantsijad on aga distsiplineeritumad ning võibolla
motiveeritumad, kuigi see on muidugi suhteline.
Mis on sinu jaoks olulisem: kas õpilaste füüsiline
või loominguline areng? Millele rohkem paned rõhku enda tundides?
- Ma alati
soovin, et minu õpilased oleks avatud loomingulisusele ja läbi selle ise
endale. Tihti kuulen, kuidas tantsijad jõuavad ühel hetkel kohta, kus neil pole
ideid või nad ei oska. Tegelikult neil on tuhandeid ideid, mis soovivad
vabaneda ning oma elu leida.
Ma olen õpetanud
praeguseks umbes kümme aastat ja siinkohal ütlen, et tehnika on ka kindlasti
oluline, sest kui lähtuda ainult loomingust, siis keha ja liikumise võimed on
piiratud. Seega arvan, et loomingulisus ja tantsutehnika käivad käsikäes.
Mis eesmärgiga väljub sinu looming? Kellele see on
suunatud?
- Minu looming
on suur osa minu elust. Tunnen, et minu käekiri soovib olla pigem selge, mitte
võib olla liialt abstraktne, aga soovib, et ka isiklikul kujutlusvõimel jääks
ruumi ja jätaks õhku ka mõne küsimuse.
-Kindlasti
inspireerib või puudutab mind luule ja proosa, liigutab mõtteid, keha ja ideid.
Kõige enam
mõjutavad mind inimesed, eriti need kellega ma koostööd teed ja tõenäoliselt
selle järgi ma ka inimesi valin. Väga väärtustan enda tantsijad ning nende
loomingulist vabadust, avatust, spontaansust ja reageerimise võimet.
Kas eelistad võta enda töösse tantsijad, kes on sinu
jaoks „puhas leht“ või pigem valid ettevalmistatud ja teadlikud tantsijad?
- Pigem on
küsimus, et mis kontekstis on tantsija ettevalmistatud? Näiteks, tantsijal võib
olla hästi koolitatud keha, kuid protsessis ei ole see oluline või tantsija on
väga loominguline aga vaja on vastupidiselt selgust ja konkreetsust. Hindan
tantsijate vabadust, kaasamõtlemist ja loovust.
„Puhas leht“ on
kindlasti sõltuv, mis projektiga või protsessiga on tegu. Kuna igal
koreograafil ja lavastajal on oma käekiri, siis ka “puhas leht” peab protsessi
sobima. Kindlasti on ehk pisut lihtsam valida need tantsijad, kes on juba
tuttavad. Samas on aga põnev ka katsetada.
Kui osaled oma lavastustega võistlustel, kuidas sa
suhtud selle hindamisse? Kas sa arvad, et loomingule peaks hinnangu andma?
- Paraku Eestis
noorte tantsijate seas tantsusport aina tõuseb esile ja tantsukunst jääb mingil
määral varju. Võistlusel osalen lühivormidega ning kõik mida ma teen, teen
suure pühendumuse ja hingega. Võistlustel küll hinnatakse ja väärtustatakse
liikumist, mõtteid, tantsu ja loomingut, kuid tundub, et fookus on natukene
mujal. Arvan, et tantsu ei peaks hindama. Samas siinkohal olen veidi
silmakirjalik, sest osalen taolistel korraldatavatel üritustel ja festivalidel.
Kus sa näed end viie aasta pärast?
-Kuna hetkel on
põhifookuseks õpetamine, siis tahaksin olla rohkem tantsija,
sellest ma tunnen praegu puudust. Loodan, et viie aasta pärast ma ise liigun
rohkem, ehk siis rohkem saan valida mina.
Julia looming inspireerib paljusid Eesti tantsijaid
ja noori koreograafe. Tema tantsutööde universaalne käekiri on tuttav enamusele
meie kohaliku tantsuelu aktiivsetele osalejatele.
Omades omapärane arusaam tantsukunstist ja selle
erinevatest funktsioonidest, omades loomingulist ettekujutust kehaga töötamise
võimalustest ja liigutuste mitmekülgsest kasutamisest, on Julia näide loovisikust, kes suudab end võrdselt leidlikult ja tähenduslikult väljendada
mis tahes tantsu vormis.
Julia esitatud lühivormiga tantsud on hea näide sellest, et isegi lühikese aja jooksul saab laval teha kontseptuaalseid liikumissüsteeme, mille huvitav vorm muudab vaataja laval toimuvas aktiivseks osalejaks, pannes teda mõtlema, otsima ja olema koos tantsijatega “siin ja praegu.”
Comments
Post a Comment