Tantsufestival Kuldne
Karikas
Tantsufestival Kuldne Karikas on Eesti suurima konkurentsiga tantsuvõistlus, millest võtab osa ligi 8000 tantsijat alates mudilastest kuni igavesti noorteni. Hooaeg algab talvel soolode, duode ja triode erivõistlusega Spotlight Challenge, kevadel astuvad vastamisi grupitantsud. Eelvoorud toimuvad neljas Eesti eripaigus, kus rahvusvahelise tausta ja kogemusega kohtunikud valivad välja parimad maikuus toimuvasse suurejoonelisse finaali Tartus.
Produtsent Krõõt
Kiviste ja peakorraldaja Sander Lebrecht jagavad lugejatele Kuldse Karika
edulugu.
Kust sai alguse Kuldne Karikas?
Krõõt: Inspiratsiooniks oli võistlustantsu maailm,
selle pidulikkus ja glamuur ning tema pingelisus ja professionaalsus. Ajal, kui
me alustasime, ei olnud Eestis ühtegi festivali, mis oleks esile tõstnud
showtantsu. Soovisime rõhutada, et professionaalsus ja meisterlikkus võivad
olla igas žanris. Võistlussarjaga alustades pandud nimeks „Eesti Showtantsu
Karikas“, ürituse kasvades muutus see tantsufestivaliks „Kuldne Karikas“.
Miks Kuldne Karikas valis võistluse formaadi, mitte festivali,
kus esinetakse?
Sander: Tantsuvaldkonnas on neid, kes
arvavad, et tants on puhtalt kunst ja seda ei ole võimalik objektiivselt
hinnata ning on neid, kes lähtuvad võimlejate ja võistlustantsijate analoogiast,
eelistades täpselt reglementeeritud võistlusformaati. Meie proovime mõlema
koolkonna plussid kokku viia.
Me ei tähtsusta
üle, et osalejad on üksteistele konkurendid. Meie jaoks on oluline, et kõik
tunneksid ennast hubaselt, seega on rõhk atmosfääril - õhupallid, twister, joonistusnurk lastele, üldine
festivalimelu, et tantsijad saaks ringi käia, nautida festivali ja elada kaasa
teistele tantsijatele. Selle abil kaob ka sportliku võistluse tunnetus.
Millega eristub Kuldne Karikas teistest
tantsuvõistlusest Eestis?
Krõõt: Ma sooviks mitte vastandada, üks ei ole
halvem kui teine, kõik on lihtsalt erinevad. Läbi aastate tantsijaid kokku
toonud festival Koolitants on võtnud näiteks selgelt kunstilise suuna, mis on
tore, sest see annab uued väljendusvormid, teistmoodi konteksti ja vaatenurga. Kuldne
Karikas eristub aga sellega, et rõhk on tantsutehnikal ja isiklikul
meisterlikkusel, see annab võimaluse lisaks grupitantsule osaleda ka
sooloartistina.
Kuldne Karikas nüüd ja aastaid tagasi – mis on
suurimad muutused?
Sander: Suurimad arenguhüpped on olnud soolo ja duo
tantsijate eraldi võistluse Spotlihgt
challenge ning meie rahvusvahelise
võistluse
TRT dance masters tulemine. Teiseks muutuseks on KK hindamissüsteemi
areng ja staabi digitaaliseerimine. Meie töö läks efektiivsemaks, saame kiiremini
tulemused kätte, mis võimaldab ka tihedamat ajakava.
Ning muidugi
mastaap - neli aastat tagasi oli osalevate arv umbes 4 000, aga nüüd 8 000!
Krõõt: Oleme viimastel aastatel teadlikumalt
pühendunud vabatahtlike motiveerimisele. Kuna meie meeskond ei koosne
palgalistest töötajatest, siis on tähtis reflekteerida ja mõtestada seda
väärtust, mida kogemused ja elamused meeskonnatööst annavad. Oleme teinud
vastavasisulisi koolitusi ja ühisüritusi, näiteks käinud koos kinos.
Mis uuendused ootavad tantsijaid sellel aastal?
Sander: Tantsumaailm on pidevas liikumises, žanrid
sulanduvad, alati on küsimused, mis käib mis stiili alla. Sellel hooajal kaasajastasime
mitmeid kategooriaid ning lisasime uusi.
Eelmise aasta
finaalis jazztantsus võitis võimlemistehnikas esitatud tants, tekkis küsimus,
kas see ongi jazztants või see võiks kuuluda omaette kategooriasse? Kui
võimlejad tahavad oma tantsuliste kavadega tulla võistlema, siis miks mitte?
Tegimegi sel aastal kaks erinevat kategooriad, selleks et kõik saaks omas žanris
võistelda, mis annabki ausama tulemuse.
Mille järgi kutsute kohtunikud?

Meile on oluline,
et kohtunik oleks kogenud, et ta oleks oma alal ekspert, tunneks tantsumaailma
ja eri stiile ning saaks anda täpse ja õiglase tagasiside tantsijale ja
juhendajale.
Krõõt: Eelvoorudes püüame leida vähemalt kaks
kohtunikku, kes oleks hindamas kõikides eelvoorudes, et neil tekiks terviklik pilt. Eelmisel
aastal lisasime ekspertkohtunike paneelile valdkonna praktiku, mis tähendas
seda, et Tallinna edukas koreograaf vastavas stiilis hindas näiteks seda
kategooriat Võrus. See oli hea idee, sest juhendajad ise nägid seestpoolt, kuidas
meie hindamise süsteem toimib, et seal on kõik aus ning iga kohtunik on oma
otsustes vaba.
Meie jaoks on
oluline ka kohtunikku töö eetika, isegi kui ta suudab tantsule kümne sekundiga
punktid ära panna, on tähtis, et keskendub kogu etteastele, mitte ei kao
telefoni ega hakka lobisema. Kohtunikud peavad olema täie pühendumusega omas
rollis, sest sellega näitavad nad oma austust tantsu ja tantsijate vastu.
Kuidas suhtute arvamusse, et Shate Tantsukool alati
võidab Kuldse Karikas, kuna see võistlus põhineb selle tantsukooli tegijatel?
Sander: On naljakas kuulda, et ostame kohtunikud
ära. Kõik kohtunikud on piisavalt professionaalsed, et mingi ära ostmine ei
tuleks kõne alla. Teine pool on staabi töö korraldus võistluse päeval. Seal on
niivõrd kiire tempo, et isegi kui sooviks mõnda punkti muuta, siis oleks see võimatu
ning muidugi, arvutiprogramm ei lubaks seda teha. Kõik punktid on avalikud
vahetult pärast üritust, nii et kõik saavad vaadata täpseid tulemusi ja kui
tundub mingi ebakõla olevat, siis saavad meile kirjutada ja me võime avada iga
kohtuniku punktid.
Sellel aastal avasime
kõikidele soovijatele võimaluse kandideerida KK vabatahtlike tiimi ja tulidki
paljud tantsuhuvilised üle Eesti. See peaks ka aitama ära hoida kuulujutte ühe
stuudio suunas kaldu olemisest. Võidavad ikkagi parimad, ükskõik, mis
tantsukoolist nad pärit on.
Krõõt: Suhted on ikka positiivsed. Arusaamatusi
tekib, kui lapsevanemad ei mõista, miks ta peab pileti ostma, kui ta oli
maksnud oma lapse võistlustasu ning et festivali korraldamine on väga kulukas.
Me pakume tantsijatele ilusat lava, valgustehnikat, kvaliteetset heli,
korralikku produktsiooni ning paraku osalustasudest nii võimsa festivali
eelarve välja ei tule. Aga võtame juba seda huumoriga: „Kui palju ühe tantsu
vaatamine maksab?“ vastas meie meeskonnaliige naljaga „Aga mis arvate, palju
teie lapse tantsu vaatamine võiks maksta?“
Sellel aastal on
meil kampaania „KullastKallim“, mille sõnum lapsevanematele on minna rohkem
süvitsi oma lapse hobi ja tantsuarmastuse mõistmisel ning innustame mitte tulla
vaatama vaid kolmeks minutiks enda lapse esitust. See annab võimaluse oma
lapsega arutleda teemadel, mis teda kõnetavad, küsida, jagada elamusi. Kui vaadata
neli tundi tantsuetendusi, veeta oma lapsega aega, käia koos pausi ajal söömas
- siis ei tundugi nii suur piletiraha.
Kui palju sina, tantsuõpetajana, rõhutad oma
õpilastele võistlustel käimise olulisust?
Sander: Võistlustel käimine grupidünaamika mõttes
on väga kasulik, see muudab grupi ühtsemaks. Samuti saavad õpilased näha, mida teised
teevad ja võrdlusmoment näitab ennast suuremas pildis. Ning teise inimeste töö
ja pingutuse nägemine annab ka inspiratsiooni.
Krõõt: Minu jaoks võistlus on üks mitmetest tantsuõppe
väljunditest. See, et keegi paneb esitusele punktid, keegi saab medalid ja
tunnustust rohkem kui teised, ei võta ära esituse kunstilist taset ja võimalust
areneda, nii tantsija isikliku meisterlikkuse kui grupi professionaalsuse osas.
Kokkuvõttes võistleme me ju iseendaga ja kui iga esitus on eelmisest parem,
siis olemegi võitjad.
Tantsu puhul on
tulemused mingil määral subjektiivse maitse küsimus. Lastele seletan nii, et kujutage
ette lillede meistrivõistlusi: paneme nartsissid, tulbid ja roosid kõrvuti
hindamiseks. Kuidas nendest valida ilusaim? Ühele kohtunikule lihtsalt
meeldivad tulbid rohkem kui nartsissid ja seekord on nii. Mis aga ei tähenda,
et kõik lilled ei oleks olnud omamoodi ilusad.
Millised on Kuldse Karika tulevikuplaanid?
Krõõt: Alati kuulame tantsijate, juhendajate,
kohtunikute tagasisidet ja muudame, mis vaja, lisame, mis oli puudu, ja võtame
välja, mille aeg on läbi. Meie tulevikuplaan on hoida kvaliteeti ja pakkuda
sellist festivali, mida tantsijad ootavad ja mis neid arendab.
Samuti on meil
tulemas sel aastal kaks TV saadet, mis aitab tõsta teadlikkust tantsumaailma
võludest ka seni tantsukaugete inimeste seas ning viia tants laiema publikuni
ja näidata, et Eestis on fantastilisi ja imetlusväärseid tantsijaid.
Comments
Post a Comment