HIP-HOP
VUNSHid
„Me
tantsime juba varajasest lapsepõlvest peale. Algul oli see meile, viieaastaselt
naljakas ja tundmatu tantsimine, kuid hiljem, kui tutvusime tänavastiilidega,
said tantsud meie jaoks uue tähenduse ning töö keha ja liikumisega läks uuele
tasemele.“
Marta ja Edgar Vunsh on tantsulise tänavakultuuri
silmapaistvad esindajad, kes arendavad Eestis aktiivselt improvisatsiooni
suunda (freestyle). Palju
praktiseerides ja regulaarselt battlitel osaledes on nad saanud suurepäraseks
eeskujuks paljudele alustavatele tantsijatele. Samuti on nad ka pedagoogid, kes
hoolega arendavad iga õpilase individuaalset potentsiaali.
Kui
tihti te koos treenite?
Marta: Praegu palju vähem, sest Edgar on sõjaväes, mina aga
Tartus,enne seda treenisime alati koos.
Edgar: Alati on lahe treenida kellegagi, eriti kui tegu on
venna ja õega. Lisaks tantsule ka suhtleme palju ja tänu sellele on meie
maitsed tantsus ja muudes asjades väga sarnased.
Aga just hiljuti arutatis Martaga, et praegu võivad meie
vaated vahel väikestes detailides erineda, kuid põhimõttelised asjad on alati
sarnased. Näiteks kui nüüd lähme etendust vaatama, meeldib see meile võrdselt
või mitte, kuid tõenäoliselt põhjused, miks see esitus tundub nii on erinevad.
Milline
tantsustiil teie arvates on praegu Eestis kõige rohkem arenenum?
Edgar: Kaasaegses tantsus ehk Performance'i kunstis on meil riigis praegu kõik hästi, on väga
palju ägedaid tantsijaid ja lavastajaid, kellest aina rohkem on kuulda.
Tänavatantsudes kulgevad asjad ka hästi, kultuur areneb, kuid improvisatsiooni
suund võiks olla suurem.
Marta: Selge on see, et viimastel aastatel on meie riigis
kahanenud freestylerite arv ja
tõenäoliselt on probleem selles, et Eestis on vähe inimesi, kes võiks seda
õpetada.
Edgar: Sest improviseerimine on keeruline! Seda on vaja
uurida.
Austan koreograafe ja seda, mida nad teevad, aga
koreograafia tundi tulles tantsija lihtsalt naudib ja kordab juba väljamõeldud
liigutusi, aga ise improviseerides tuleb pea sisse lülitada: ise välja mõelda,
areneda ja kehastada.
Marta: Minu arvates on improvisatsiooni õpetamine ka palju
keerulisem kui koreograafia andmine. Improvisatsiooni pedagoog peab alati
kaevama edasi, otsima uut ja eriti hoolikalt
ka õppematerjali läbi mõtlema.
Sel aastal osalen ETHLi mentoriprogrammis (Eesti
Tantsuhuvihariduse Liit), kus kirjutasime oma rühmadele õppekava (millest mõned
olid mul eelmisel aastal ja teavad juba palju minu informatsiooni). Üheksaks
kuuks plaani kirjutama hakates teadvustad, et ühte, mitte päris suurt teemat
saab õppida paar kuud, mitte ühe trenniga. Ilma õppeplaanita võib minna nii, et
esimese kuuga õpetad kõike, mida tead, ja siis, teadmata, mis edasi, annad sama
ka veidi sügavamale.
Kes
ja kuidas peaks improvisatsiooni õpetama?
Edgar: Tantsijal, kes tahab õpilasi battleidele valmistada,
peab olema selles valdkonnas saavutusi, aga kui ta on aasta - kaks seda teinud,
siis õpetamiseks on vara. Tal peaks olema piisavalt kogemusi selles valdkonnas.
Treener vastutab selle eest, et õpilased armastaksid seda,
mida nad teevad. On treenereid, kes on oma töösse meeletult sisse läinud ja on
ka selliseid, kes suhtuvad ükskõikselt, mis kokkuvõttes õpilaste peal välja
tuleb. Sellisel juhul on parem olla treener, kes on tantsinud vaid aasta ja on
olnud ühel battleil, kuid silmad põlevad ja ta on tugevalt motiveeritud kui
treener, kes on battlil käinud juba kümme aastat, kuid ta on kaotanud selle
asja vastu tõelise huvi ja teeb seda ükskõikselt. Treener peab tahtma olla hea treener,
muidu ei ole tema tööl mõtet.
Marta: Pedagoog peab ise aktiivselt praktiseerima, mida ta
õpilastele annab. Samamoodi ei pea mõtlema ainult oma maitsele ja eelistustele,
vaid mõtlema laiemalt. Isegi kui mulle kui tantsijale midagi ei meeldi ja ma ei
kasuta seda, pean ma pedagoogina ikkagi õpilastele sellest rääkima, sest see on
olemas ja nad peaksid seda teadma.
Samamoodi tuleb õpilastele rääkida erinevatest
tantsuvormidest. Kui rääkida vaid battleitest, siis saavad ka tantsijad ainult
selleks kinnipeetud, kuigi improvisatsiooni saab kasutada ka teistes tantsu
ilmingutes.
Mida
te kõige rohkem hindate tantsija juures?
Ma oskan tantsijat tema käitumise järgi hinnata, näiteks
klubis, kus mängivad Justin Timberlake või Missy Elliot 2005. aastal ning kui
see, kes nimetab end hip - hop tantsijaks, ei saa nautida oma vaba liikumist,
selle muusika järgi - siis ei ole, sa, hip-hopi tantsija! (naerab)
Marta: Millest sa räägid? Sageli ei saa paljud isegi oma
lemmikmuusika järgi lihtsalt vabalt liikuda.
Kõige rohkem hindan tantsijate isiklikku stiili. Kui sul
pole veel oma stiili, siis otsi! Ning muidugi muusika - tantsija peab näitama
muusikat, mitte seda lihtsalt kuulama.
Kellele
on kõige raskem õpetada improvisatsiooni?
Edgar: Mul on raskem lastega töötada, sest enamikule neist
pole vahet kas tantsida või minna jalgpalli trenni. Mul oli õpilane, kes
ägedalt liikus ja kuulis muusikat, kuid ühel päeval ta ei tulnud, sest nagu hiljem
selgus "Noh, jah, tantsutrennil on tore, aga mu kõik sõbrad käivad
jalgpalli trennis".
Üldiselt on lapsed väga loomingulised, aga mul on raskem
neid motiveerida kui noori tantsijad, mistõttu on lastega keeruline süveneda
mõnesse erilisesse asja. Teismelistega on aga veel hullemad probleemid -
pidevalt vinguvad ja istuvad telefonides. (naerab)
Marta: Mul on kogemusi õpetada lastele ja vanematele ning
minu arvates on raskem teismelistega töötada. Kui oled juba 16 - aastane ja
neist oled kümme aastat tantsinud (kuid mitte improviseerinud), siis nad juba
ise valivad, mida neil vaja on ja mida mitte. Neil on keeruline seletada, miks
on vaja improvisatsiooni ja kogu selle tähendust, sest neil on juba oma arusaam
tantsust sõnastatud.
Mulle meeldib kuni 12 - aastaste lastega koos töötada, sest
nad on peaaegu alati valmis uut proovima. Algul seletasin neile kõike liiga
raskelt, nad ei saanud midagi aru, aga praktikaga leidsin meetodid, mis neile
sobivad ja nad hakkasid mõistma ja kasutama infot, mida neile annan.
Milliste
kriteeriumite alusel saab hinnata tantsija individuaalset liikumist?
Edgar: Tänavastiilide improviseerimisel on oma baas ja
elemendid, millel kõik põhineb ja mida hindavad peaaegu kõik kohtunikud.
Muidugi on tants väga subjektiivne ja seetõttu pole tema hindamisel ühtegi
õiget teed.
Tantsija peab oma esinemisi battleil jälgima ja analüüsima,
tänu millele ta edasi pääseb või võidab.
Marta: Hinnata on tõesti keeruline, aga ma ei usu, et see on
vale. Tantsijad ei tohiks seda liiga tõsiselt võtta, vaid peavad objektiivselt
mõistma, et kõik ei mõtle nagu nemad. Isegi kui oled võitnud 100 battleid, ei
saa sa öelda, et oled parim tantsija.
Marta: Põhimõtteliselt ei ole oluline mulle ümbritsev
arvamus, aga kui hinnang kõrvalt aitab mul areneda, siis on tore!
Edgar: Kiitust on alati tore kuulda, kuid arenguks aitab
kriitika mind rohkem. Väga lahe, kui tantsija on minust kogenum, jälgis mu
esinemist ja andis pärast konstruktiivse kriitika.
Mida
teie jaoks tähendab "Ma tantsisin hästi"?
Edgar: Mina tantsin hästi siis, kui tekib eriti õige tunne
ja kui naudin oma tantsu! Paar aastat tagasi meeldis mulle lihtsalt tantsida,
millestki mõtlemata, praegu on peale naudingu ja vabaduse minu jaoks oluline
sukelduda mingisse teemasse ja seda põhjalikult arendada.
Marta: Jah, tunne! Kui tantsisin halvasti, siis kohe tunnen
end kuidagi halvasti. Inimesed, kes vaatavad su esinemist, ei näe mitte ainult
seda, mida sa neile näitad, vaid ka seda, mis sul freestyle'i ajal peas toimub. Kui ma olen enesekindel, siis ka
teised usuvad, mida ma teen.
Kas
battleite hindamine Eestis ja välismaal erineb palju?
Edgar: Igas riigis on välja töötatud oma põhimõtted ja
arusaamad freestyle'ist. Kuna Eestis
on vähe freestylereid, siis me kõik ühtmoodi
mõistame ja vaatame tantsu. Meil hinnatakse enam - vähem ühtemoodi ja võidavad
peaaegu alati samad. Kui aga Eesti
freestylereid, näiteks, Portugalis battleitel näidata, siis seal tuleksid
hoopis teistsugused tulemused kui Eestis.
Marta: Meil võib battlelil olla huvitav olukord, kui koos
Eesti kohtunikega istub väliskohtunik. Sellistel korral juhtub tihti, et
väliskohtunnike hinnang erineb Eesti kohtunike hinnangust.
Kuidas
suhtute agressiooni battle'il?
Edgar: Esinedes paneb kõige sagedamini tantsija end maski
taha või kuulub mingisse rolli. Agressiivsus on mäng, mida ei tohi ületada.
Rumal on mõelda, et kui sulle silma vaadati ja kulmu kortsutati, siis tahetakse
sind päriselt ära tappa. Kuid kui tantsija on valmis tegelikult vastase vastu
jõudu kasutama, siis pole tal tantsupõrandal kohta.
Marta: Mulle tundub, et see võib sõltuda ka tantsustiilist,
ehk mõni stiil tähendab erilist emotsionaalsust, näiteks krump. Kui
agressiivsus on osa sinu väljumisest ja kujutlusest, siis on see normaalne.
Ja tänu emotsioonidele tekib battlei tunne! Isegi kui sa
selgelt vastase silma vaatad, on see juba battlei olukord, mis eristab battleid
tavavõistlustest. Võistlustel tantsib tantsija mitte otse vastase suunas, vaid
lihtsalt ruumis, suure publiku ees.
Edgar: Viimasel ajal olen märganud, et esinedes hakkan
võistlejale rohkem silma vaatama, mida varem ei teinud. See lisab midagi uut,
nii on huvitavam.
Kuidas
on lood tagasihoidlike tantsijatega battleitel?
Marta: Mul on tõeliselt tagasihoidlikud õpilased ja nende
seas on neid, kes on hakanud battleitel käima ja selle vastu sügavamalt huvi
tundma. Esimesed nende esinemised olid tagasihoidlikud (emotsionaalselt), kuid
üha enam osaledes ja saades aru battleite olemust, on nad hakanud hoopis teistmoodi tundma end.
Edgar: Ma arvan, et kogu probleem on selles, et Eestis on
vähe battleid, kus tekib tõeline õige battlei tunne nii tantsijatel endal kui
ka publikul.
Aga tõepoolest ei pruugi battleiformaat olla kõigile. On
inimesi, kes ei taha negatiivseid emotsioone ja probleeme mitte üheski nende
ilmingus. Paljud tahavad battleile minna ja lihtsalt nautida, aga minu meelest,
kui tahad lihtsalt tantsida, siis tantsi saalis! Tantsija peab battlelile
minnes tahtma ägedalt tantsida ja võita, nii on kõigil huvitavam, ka publikule
ning vastasele ja tantsijale endale.
Marta: Huvitav fenomen - on tantsijad, kes ei taha endale
vastaseid, aga ikkagi võistlevad. Näiteks teevad endale võistluste jaoks
soolosid, arvates, et seal ei ole konkurente. Igasuguses tantsus on konkurents
ja see on normaalne, see arendab!
Kuidas
suhtute tänavatantsu laval, kus sünkroonselt, sädelevate kostüümidega
tantsitakse näiteks hip - hop?
Edgar: Ma ei ütle, et see mulle meeldib, aga ma toetan
igasugust tantsuvormi, eriti kui see areneb ja on tehtud kvaliteetselt.
Tänavastiili tantsides peab aga tantsija kindlasti aktiivselt arendama oma freestyle'i.
Seda võib võrrelda uudisega, et break dance läheb olümpiale. Enamik neist oleks pahased, et
"Nüüd, breik sureb". Ma ei näe selles üldse probleemi! Kuidas see
tänavabreiki segab? Inimesed, kellele hakkab meeldima breik olümpial, kuhu
lähevad tantsima ja õpima seda? Õige, tavalisesse stuudiosse, kus tegeletakse
tänavabreikinguga. Lahe ju!
Marta: Lavatantsu suhtes ei suhtu ma ka halvasti. Aga
probleem võib olla siis, kui grupitrennidel ei ole üldse tegemist iga tantsija
individuaalse arenguga. Nii kaob laste seas palju potentsiaali. Isegi kui
õpetaja ei oska ise freestyle'i
õpetada, võiks ta vähemalt sellest võimalusest rääkida.
Kas
tänavatantsu peaks õppima ülikoolis tantsukunsti osakonnas?
Edgar: Vähemalt rääkimise tasemel peab olema kohustuslik ja
parimal juhul koos praktikaga! Enamikel kaasaegsetel tantsijatel on olemas hip
- hopi praktika. Kahju, paljud ei saa aru, et tänavatants annab palju kasulikku
kaasaegset tantsu (kehakontroll, isolatsioon jt). Miks mitte kasutada võimalust
osata lisaks standard distsipliinidele ka midagi muud ja olla mitmekesisem?
Marta: Aga tõenäoliselt on asi selles, et tänavatantsu
stiilid ei tähenda enda all mingit pedagoogikat. Ning samuti, kes meie
tänavatantsijatetest Eestis saaks ülikoolis õpetada? Üksikud.
Millised
on teie tulevikuplaanid?
Edgar: Akrobaatika ja tsirkusega tegeledes tegime Martaga
juba ammu väikesel festivalil esinemisnumbri. Selle kava teema on meid eriti
huvitanud ja tekkis mõte sellest midagi suurt ja olulist teha. Tahame järgmisel
aastal oma esitust lavastada. Juba ammu oleme sellele mõelnud, aga ei ole
leidnud meile eriti tähtsat teemat, ei tahtnud teha lihtsalt esitust esituse
pärast, kui pole midagi öelda, siis ära ütle. (2020, Kanuti Gildi Saal)
Marta: Jah, tegeleme oma lavastusega. Aga muidu ei tea veel,
mis edasi saab. Igal juhul tantsida, treenida, õppida, higistada jne.
Kahju,
et paljud ei oska väärikalt hinnata tänavatantsu kontseptuaalsust ja suhtuvad
omavoliliste improvisatsiooniliikumiste väljendamisse rütmilise ja kohati provokatiivse
muusika järgi. Ekslikult arvata, et tänavatantsul puuduvad reegleid ja vajadus
põhjalikult uurida keha tööd ning selle seost muusika ja ruumiga. Selle eest
vastutab just individuaalne tantsijate freestyle oskus.
Intervjuu
Martaga ja Edgariga võiks kesta igavesti, sest jutud improvisatsioonitantsu
teemal ja selle vaatamine läbi erinevate vormide prisma liiguvad ühest
äärmusest teise!
«Intelligentse freestylei» ja
paindliku mõtlemisega on nad avatud tantsu tundmiseks igas selle ilmingus, mis
kajastub nende impoviseerimises, mis teeb nende esinemised mitmekesiseks,
sisukaks ja eriti huvitavaks.
Comments
Post a Comment