“Tantsides, peab kõik olema tõeline”
Anna - Mariat võib näha esinemas soolo
tantsijana battleitel või meeskonnaga rühmavõistlustel. Teda võib näha
tantsimas nii hip-hopi kui ka contemporaryt.
Teda võib näha hingeliste tantsunumbrite lavastajana ja ka erinevate Tallinna
stuudiote andekate õpilaste õpetajana.
Kuidas sa tantsima hakkasid?
- Alates neljandast eluaastast tegelesin
võimlemisega, kuid 12-aastaselt tekkis puusaliigese vigastus ja mul keelati
trennides käimine. Hiljem hakkasin käima võistlustantsu trennides, kuid
katkestasin seljavigastuse tõttu taas 16-aastaselt. Samal aastal hakkasin
õpetama võimlejad, sest mõtted tantsimisest maeti igaveseks. Olin sel elu
pimedaimal perioodil nii õnnetu. Kuid paari aasta pärast kutsuti mind Friends
tantsukooli õpetama ja nii lõpetasin võimlemise õpetamise.
Millised olid sinu tantsuõpetuse esimesed aastad?
- On hämmastav, et hakkasin õpetama contemporaryt, mida ma tegelikult ei
teadnud kuidas tantsida. Ma ei toeta kui inimesed nii teevad, sest pead täpselt
teadma, mida teed. Kuid minu elus juhtus see just nii – contemporary kogemuse puudumine, kuid tohutu võimlemistreeningute
ja võistlustantsu teadmised olid olemas.
Õpetamisega alustades hakkasin end
aktiivselt koolitama, käima workshopidel
ja tantsu laagrites. Meistriklassidesse minnes valisin õpetajate ja ka
tantsijate järgi, kes sinna tantsima lähevad, sest uskumatult kasulik on
ägedate tantsijatega koos tantsimine.
Nüüd on seda tore tuletada meelde, kuid
tol ajal oli väga jube. Ma ei tundnud üldse kedagi, ei osanud tantsida, mu
juuksed olid teist värvi (naerab). Kuid see oli tohutult lahe, sest õppisin
inimestega, kes on minust lahedamad, nägin, mille poole peaksin püüdlema!
Millises tantsustiilis väljendad end kõige paremini?
- Eestis arvavad enamik inimesi, et ma
tantsin ainult contemporary, kuid
tantsijana harjutan seda väga vähe. Ma armastan tantsida kõike - house, wacking, vogue, cornemporary,
võistlustantsud, heelsi, armastan
balletti ning tantsin palju hip-hopi! Muidugi, tean, et kui teha kõike, ei vii
see professionaalsuseni, kuid mitmekülgsus on väga lahe, sest mida ma oskan
hip-hopis väljendada, ma ei suuda väljendada contemporary kaudu ja vastupidi.
Improviseerida on mulle contemporarys mugavam kui hip-hopis. Kuna
minu tantsubaasiks on ballett ja võimlemine, saan vabalt väljendada end,
mõtlemata millelegi. Ka see stiil on minu kultuuri ja mentaliteedi lähedasem.
Kas muud kunstivaldkonnad mõjutavad sinu loomingut?
- Jah, muidugi! Olen lõpetanud
kunstikooli ja mulle meeldib erinevate figuuride esteetiline puhtus ja
minimalism. Eriti praegu inspireerib see mind väga ja paneb mõtlema võimalusest
seda tantsija kehaga edasi anda. Seetõttu armastan tantsu, sest see pakub mulle
visuaalset esteetikat.
Kui oluline on sinu jaoks koreograafia ja
improvisatsiooni tunnid?
- Tantsima hakates kartsin väga
improviseerida, teadmata, mida teha. Hiljem hakkasin aru saama, et see on
oluline, ja hakkasin ise palju treenima, filmides ja analüüsides end. Alguses
tegin mitu kombinatsiooni (tean, et paljud tantsijad on selle vastu, kuid see
aitas mind ja arvan, et see on hea meetod) ja kui tundides toimus
improvisatsioon, siis paanika olukordades, kui ei teadnud, mida teha, võtsin
valmis kombinatsiooni ja mängisin sellega erinevalt. Nii ei läinud trenni aeg
raisku ja tundsin end rahulikumalt. Nüüd on improvisatsioon minu jaoks midagi
väga eredat, lahket, midagi, mis on alati olemas, sest improvisatsioon ongi
mina ise.

Kui olulised on võistlused ja battleid sinu jaoks?
- Mul on selle suhtes segatud tunnid.
4-16-aastaselt, kui ma spordiga tegelesin, olid mul võistlused peaaegu igal
nädalavahetusel, nii et nüüd see pole minu jaoks midagi erilist, ei ole enam
nii huvitav.
Ma võtan vähe osa Eesti tantsuelust ja
ei tea sellest eriti palju, kuid enamik minu gruppe osaleb alati võistlustel!
Ma saan aru, et see on oluline osa tantsija elus ja see motiveerib neid! Mul
pole õigust neilt seda olulist kogemust ära võtta.
Kui oluline on sinu jaoks kriitika?
- Kui tegelesin võimlemise ja
võistlustantsuga, rääkisid treenerid meile igast sammust, pilgust ja nii edasi.
Minu jaoks oli suur üllatus, kui tantsima hakkasin, leidsin, et siin valitseb
absoluutne vabadus, kus keegi sulle midagi ei ütle. Alguses tundus, et see
aeglustas minu arengut, sest teen kõike, kuid keegi ei viita minu vigadele. Mul
läks umbes kaks aastat aega, et aru saada, et võin areneda ilma pidevate
kommentaarideta minu iga tegevuse kohta.
Kriitika on väga oluline! Seetõttu
püüan nüüd õpetajana tavaliste näpunäidete nagu “harjuta rohkem”, “osaleda
workshopidel” jms asemel anda igale õpilasele individuaalset tagasisidet.
Mida hindad tantsijas?
- Ausust ja siirust. Mulle ei meeldi
tantsijate teesklus, eriti oma näoga. Samuti on oluline, et tantsija valdaks
oma keha ja teaks, mida ta teeb. Mulle meeldib, kui see, mida tantsija teeb,
näeb tema peal loomulik ja harmooniline välja!
Kui oluline on sinu jaoks tantsutehnika?
- Ma hindan tehnikat väga, igas stiilis
peaks tantsija teadma baasi.
Minu tundides teeme palju tehnikat.
Juhtub nii, et tantsijad küsivad minult
contemporary tundi tulla, tulevad ja saavad mitte just seda, mida ootasid -
näiteks poolteist tundi balletti (naerab).
Kui palju vabadust sa oma tundides tantsijatele annad?
- Minu tantsijad peaksid olema
individuaalsed, kuid samal ajal peaksid suutma korrata seda, mida ma ütlen. Oma
koreograafiates ütlen alati seda, kus tantsijad peaksid minu järel kordama ja
kus saavad teha nii nagu tahavad. Õpilased peavad saama teha mõlemat.
Samamoodi on kõik inimesed erinevad ja
seepärast ei lähe isegi numbri puhastamine kunagi ideaalselt, sest igaüks
kannab endas oma kogemust, mis peegeldub tema kehas. Ja see sobib mulle!
Millele pühendad oma tundides kõige rohkem aega?
- Olen suurte soojenduste õpetaja!
(naerab) Ma ei saa aru, miks on neid vähe, kes teevad oma tantsutundides
korralikku soojendust, see pole üldse normaalne ju! Hea soojendus väldib
vigastusi!!! Minu soojendused on juba keha arendavad ülesanded. Mõnikord ei saa
õpilased algul nendega eriti hakkama, kuid tänu sellele, et teeme seda igas
tunnis, muutuvad nad paremaks ja sellega areneb nende tants. Minu jaoks on
oluline õpetada neile, kuidas oma keha tunda!
Mida tähendab hästi tehtud trenn sinu jaoks?
- Minu kui tantsija jaoks hea treeningu
puhul on oluline füüsiline komponent, nii et ma tunnen, et kogu mu keha on
täielikult aktiivne. Teine on see, kui ma üritan teha rohkem kui tavaliselt
suudan ja kogu trenn on keskendunud sellele, mida ma teen.
Minu kui õpetaja jaoks on hästi tehtud
tund siis, kui minu planeeritud tund langeb kokku rühma meeleoluga ja et tunni
lõpuks oleksime natuke paremad kui tundi alguses.
Mis on sinu tulevikuplaanid?
- Minu meelest pole tänapäeva
impro-tantsijatel siin Eestis kuskil ennast näidata, tundub, et praegu
improviseerivad kõik iseendaga. Olen pikka aega mõelnud, teha tantsuüritus, mis
oleks suunatud eksperimentaal-kaasaegsetantsule. Eestil on selleks palju
potentsiaali! Kuid ülikoolis õppides ei saa ma praegu sellega tegeleda! Kõik on
ees!
Anna - Maria on imeline! Rääkides oma tantsukunsti tajust
ja arusaamisest, sukeldab ta alateadlikult kuulaja oma helgesse ja õhurikkasse
loovuse maailma, mis on täis omapäraseid mõtteid ja ideid. Meeldib tema uudishimulikus,
mitmekülgsus ja aktiivne loominguline maailmatajumine!
Öeldes, et tehes mitut asja korraga, ei tee neist ühtki
hästi, Anna Maria on ere näide sellest inimesest, kelle mitmekesised tegevused
teostavad heal tasemel, ning ka näide sellest tantsijast, kes areneb korraga
mitmes stiilis ja tantsib neid kõiki eriti andekas ja hingega.
Comments
Post a Comment